Witamina D: suplementacja, niedobór, korzyści

Witamina D jest jedną wysoce istotną dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Witamina D należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Dzięki temu posiada możliwość wywierania wielostronnych działań fizjologicznych. Do najważniejszych z nich należą:

  • udział w gospodarce wapniowo-fosforanowej,
  • utrzymywanie prawidłowej struktury oraz prawidłowej funkcji kośćca.

Witamina D występuje w dwóch formach: ergokalcyferolu, czyli jako witamina D2 oraz cholekalcyferolu, czyli jako witamina D3.

Medycyna wykorzystuje witaminę D między innemu w profilaktyce oraz leczeniu: osteoporozy, krzywicy, osteomalacji. Co więcej prawidłowy poziom Witaminy D działa pozytywnie na; cały układ kostny, układ nerwowy oraz mięśniowy, układ krążenia, układ immunologiczny. Witamina ta posiada także działanie antyproliferacyjne oraz zapobiega tworzeniu się komórek nowotworowych, wpływa pozytywnie na apoptozę i angiogenezę.

Niektóre z przeprowadzonych dowodzą, że witamina D wpływa na zmniejszenie ryzyka zachorowania na grypę.

Ze względu na sezonową zmienność ilości tej witaminy w organizmie aby utrzymać odpowiedni poziom witaminy d w organizmie wiele osób decyduje się na suplementację witaminą d i przyjmowanie zalecanej dziennej porcji witaminy.

Niedobór witaminy D

Witamina D wywiera wpływ na działanie organizmu nie zależnie od wieku. Niestety niedobór witaminy D jest bardzo powszechny i może nieść wiele konsekwencji. W trakcie pochmurnych dni oraz o porach roku, w których jest zbyt mały kąt padania promieni słonecznych stężenie witaminy D w ciele człowieka jest nie wystarczające. Może to skutkować zmniejszoną skutecznością syntezy skórnej oraz potencjalnie obniżyć wchłanianie w przewodzie pokarmowym, a także zmienieni metabolizm witaminy D nawet w grupie osób zdrowych.

Do podstawowych i najczęściej występujących objawów spowodowanych niedoborem witaminy d zaliczają się m. in.:

  • bóle kostne i mięśniowe,
  • szybkie uleganie zmęczeniu,
  • zaburzenia apetytu,
  • obniżenie odporności,
  • biegunki,
  • bezsenność i zaburzenia snu,
  • ogólne osłabienie organizmu,
  • nadciśnienie krwi,
  • ból skóry,
  • wzrost masy ciała,

Natomiast u dzieci jej niedobór może objawiać się poprzez; powolne zrastanie ciemiączka, krzywice kości i żeber, guzami czołowymi, łaską główką, powolnym wzrostem ciała, zaparciami

Objawów jak widać może być naprawdę wiele ale o wiele od nich gorsze są skutki spowodowane niedoborem witaminy D. U osób dorosłych mogą to być, częste złamania kości, skrzywienia oraz zwyrodnienia układu kostnego, zniekształcenia sylwetki, pogorszenie się słuchu, wypadanie i choroby uzębienia, choroby autoimmunologiczne, przyśpieszony proces starzenia się, cukrzyca, nowotwór prostaty bądź nowotwór piersi, nowotwór jelita grubego, choroby zapalne jelit, zmiana masy ciała, podatność na infekcje, zaburzenia płodności, choroby przewodu pokarmowego, niskie stężenie surowicy krwi, depresja, nadciśnienie, osteoporoza, a także rozmiękanie kości.

Suplementacja witaminy D

Monitorowanie zawartości witaminy D w ciele człowiek pozwoli na szybkie i skuteczne dokonanie odpowiedniej suplementacji oraz może zapobiec konsekwencją jej niedoboru. Suplementowanie witaminy d jest przede wszystkim konieczne od jesienią, zimą oraz wczesną wiosną. Dlatego od maja do września stosowanie suplementacja może ulec zmianie. Suplementów diety zawierających witaminę d jest bardzo dużo. Przed rozpoczęciem suplementacji i leczenia witaminą d należy zbadać poziom witaminy d we krwi. Korzystając z produktu leczniczego należy poznać prawidłową dawkę witaminy d

Obecnie nie tylko w okresie zimowym większość społeczeństwa spędza czas w zamkniętych pomieszczeniach skutkuje to mocno ograniczoną syntezą witaminy D w skórze. Problem ten dotyczy także dzieci. Dlatego zaleca się uzupełnianie niedoboru witaminy d od pierwszego miesiąca życia, a niekiedy od pierwszych dni życia.

Jaka dawkę witaminy d3 powinna być dostarczana do organizmu?

Ilość naturalnie wytwarzanej witaminy d u człowieka ulega wahaniom sezonowym. Przeważnie odnotowuje się jej spadek w okresach od końca września aż do końca kwietnia kiedy promieniowanie słoneczne jest mniejsze. Wówczas należy rozważyć suplementację witaminy d. Odpowiednią dawkę witaminy d należy dopasować do roku życia oraz masy ciała.

U osób dorosłych o prawidłowej masie ciała zaleca się dziennie spożycie witaminy D na poziomie pomiędzy 800, a 1000 IU. Natomiast u dorosłych osób, które zmagają się z otyłością bądź u osób chorujących na osteoporozę, z ograniczonym dostępem do słońca, a także u osób ciężko chorych zalecana zalecana jest suplementacja witaminą d w dawce 2000 IU.

P przypadku dzieci niektórzy eksperci zalecają podawanie witaminy d3 od pierwszych dni życia oraz niezależnie od pory roku. Wówczas dzieci od narodzin do 6 miesiąca życia (niezależnie od sposobu karmienia) powinny przyjmować 400 jm. Natomiast dzieci pomiędzy 6, a 12 miesiącem życia w zależności od podaży witaminy d w diecie dla utrzymania odpowiedniego poziomu witaminy d powinny otrzymywać od 400 do 600 jm. W przypadku dzieci w przedziale wiekowym pomiędzy pierwszym a dziesiątym rokiem życia suplementacja witaminy d powinna wynosić od 600 do 1000 jm. Aczkolwiek w przypadku dzieci otyłych zaleca się stosowanie witaminy d dostosowanej zarówno do masy ciała oraz podaży witaminy d3 w codziennej diecie w przedziale 1200-2000jm.

Gdzie znajdziemy witaminę D

Czynnikiem, który również wywiera wpływ na poziom witaminy d jest dieta. Zatem wysoce istotne jest żeby pamiętać suplement diety to jedno, a prawidłowa dieta to drugie. Istnieje wiele produktów, które zawierają witaminę d. Pierwszym naturalnym suplementem diety zawierającym witaminę d są tłuste ryby morskie. warto także wiedzieć, że produkty bogate witaminy d3 znajdują się w produktach mlecznych.

Share